Translate

Zoeken in deze blog

dinsdag 10 november 2015

Droombestemming: Het wintersprookje Lapland

Mocht je nog op zoek naar een leuke vakantiebestemming voor rond de kerst of in het voorjaar, dan is Lapland een echte aanrader.

Lapland strekt zich uit over het meest noordelijke gedeelte van Zweden, Finland, Noorwegen en een gedeelte van Rusland. Het is het leefgebied van de Sami. De Sami-bevolking zijn van origine een nomadenvolk die rondtrok in Lapland met hun kudde rendieren.

Vorig jaar verbleven wij zelf in het Finse gedeelte van Lapland met de kerst. Ondanks de kou was het echt een geweldige ervaring. Dankzij Finland ben ik nu helemaal fan van de sauna. Elke middag gingen we voor het avondeten nog even naar de sauna. Voor mij de enige manier om echt helemaal weer warm te worden.

We hadden een georganiseerde reis geboekt waarin we elke dag iets actiefs gingen doen. Op de dag van aankomst stonden er behalve een welkomstdiner geen activiteiten gepland. We kwamen 's middags aan in Kittalä en zijn toen zelf in de omgeving gaan lopen. De temperatuur was toen nog heerlijk warm in vergelijking met de temperaturen van de rest van de week, -6 graden. Aan het eind van de middag kregen we uitleg over het programma van de komende week en kregen we extra warme kleding in bruikleen. Zelf hadden we thermo ondergoed, handschoenen, skiesokken, skiebroek en een dikke winterjas meegenomen. We kregen in bruikleen nog een paar extra sokken, dikke handschoenen, muts, overal en sneeuwboots. Vervolgens gingen we eten met de mensen waar we de rest van de activiteiten mee gingen ondernemen.

Van te voren hadden we ons helemaal niet gerealiseerd dat het eigenlijk een groepsreis was waar we normaal gesproken niet van houden. Achteraf gezien was het echt super leuk. Onze groep bestond uit mensen uit Schotland, Mexico, Australië. Heel bijzonder om in een week met zo veel verschillende culturen kennis te maken en kerst te vieren met mensen waarvoor kerst een hele andere betekenis heeft.

We hebben niet super veel foto's kunnen maken, omdat het soms zo koud was dat je je handen niet meer voelde zonder handschoenen en soms besloeg de lens ook door de koud. Het is trouwens wel mogelijk om foto's te maken, maar er zijn wel aandachtspunten. Door de koud trekken accu's snel leeg. Het is dus verstandig om een reserve accu mee te nemen voor je fotocamera. Daarnaast kun je het beste je camera op je lichaam en onder je jas houden zodat alles zo veel mogelijk op lichaamstemperatuur blijft.

Dag 2

's Ochtends vertrokken we na het ontbijt met de bus richting Levi om te gaan sneeuwschoenwandelen. Levi is het grootste skigebied van Finland. Naast skiën kun je hier dus ook sneeuwschoenwandelen en shoppen.

Tijdens het sneeuwschoenwandelen kwamen we een groepje rendieren tegen. In Lapland lopen rendieren vrij rond, maar ze zijn allemaal wel van iemand. Alle rendieren hebben een oormerk zodat men weet van wie het rendier is. Met een oormerk bedoel ik trouwens geen plastic plaatje zoals bij ons, maar een inkerving in de oor van het rendier.

Het sneeuwschoenwandelen eindigde met een lunch waarna we met de bus terug gingen naar Kittalä. 's Middags hebben we nog even geshopt in Kittalä, maar alles was in vergelijking met Nederland erg duur.

Skipiste Levi gefotografeerd vanuit Kittalä

Dag 3

's Ochtends waren we vrij en 's middags zouden we eerst instructies krijgen over het sneeuwscooterrijden waarna we met de sneeuwscooter richting Hukkajärvi zouden rijden om te gaan ijsvissen. De ochtendgroep had helaas pech met een aantal sneeuwscooters waardoor wij pas heel laat zouden kunnen vertrekken. In overleg is toen besloten de excursies te verplaatsen naar vrijdag. Met een aantal mensen zijn we uiteindelijk maar een grote wandeling gaan maken in de hoop dat we het noorderlicht zouden zien. Helaas hadden we geen geluk.

's Avonds hadden we meer geluk en hebben we voor het eerst het noorderlicht mogen aanschouwen. Wat een magisch moment! We hadden de hele avond voor het raam gestaan, maar niks gezien. Na het tandenpoetsen ging mijn vriend nog 1x voor het raam staan en toen zag hij het noorderlicht. Super snel onze kleren aangetrokken en naar buiten gerend. Toen het echt het noorderlicht bleek te zijn ook de rest van de groep wakker gemaakt. Stonden we dan in onze pyjamabroek in de kou, maar dat was het absoluut waard. De foto's die op internet en in reisgidsen staan blijken niet overeen te komen met de werkelijkheid, maar dat maakt het niet minder bijzonder. In werkelijk is het noorderlicht gewoon niet zo vel als op foto's altijd wordt gesuggereerd. We hebben het noorderlicht trouwens later die week ook nog in rood kleuren mogen bewonderen. Hiervoor kwamen zelfs de medewerkers uit het hotel naar buiten rennen.

Dag 4 - kerstavond

Iedereen vond dit de leukste en meest indrukwekkende dag van de week. Na het ontbijt vertrokken we naar Sammuntupa reindeer farm. We kregen hier uitleg over rendieren, het houden van rendieren en het traditionele leven van de Sami. Daarna gingen we een tocht maken op een slee getrokken door rendieren.

Na deze prachtige tocht in de bossen gingen we de bus weer in om een bezoek te brengen aan het ijshotel in Torassieppi winter village iglo en sneeuwhotel. De hele gemeenschap heeft dit gezamenlijk gebouwd. Prachtig om te zien, maar ik was blij dat ik er niet hoefde te slapen. Wel hebben we hier genoten van een warme lunch.

Na het bezoek aan het ijshotel gingen we naar de husky's. We zouden een tocht van 30 km maken, maar vanwege de koud was besloten om de tocht in te korten. Op het meer was er gevoelstemperatuur van - 40 graden. Ik heb geprobeerd om foto's te maken, maar op den duur had ik helemaal geen gevoel meer in mijn hand. Ondanks de koud was het was het echt een geweldige ervaring die ik niet had willen missen.  Ik had steeds het gevoel of we in een sprookjeslandschap waren terechtgekomen.

Na dit alles was de dag nog niet voorbij. Gezamenlijk gingen we de kerstboom optuigen. In Finland wordt het versieren van de kerstboom traditioneel gedaan op kerstavond al zijn er wel steeds meer mensen die dit inmiddels eerder doen. Voor de Finnen blijkt kerstavond specialer te zijn dan eerste kerstdag. Traditioneel eten de Finnen kerstavond beenham en natuurlijk kregen wij dit 's avonds ook geserveerd.  Zelfs de Kerstman kwam nog langs met voor elke gast een klein presentje. Tot slot kregen we van één van de gidsen uitleg over het fotograferen van het noorderlicht en mochten we zijn prachtige geschoten foto's bewonderen.

Dag 5 - eerste kerstdag

Op eerste kerstdag gingen we langlaufen. Ik had me hier van te voren super veel op verheugd. In werkelijkheid bleek het alleen nog niet zo gemakkelijk te zijn. Het voordeel van activiteiten doen in een groep is dat er altijd wel een persoon is die ook niet zo hard gaat. Mijn vriend ging er namelijk als een speer vandoor. Uiteindelijk ben ik maar 1x gevallen. Net voordat we weer bij het hotel aankwamen. Ik ging niet zo snel dus ik viel ook heel langzaam om. Wel een hele klus om dan weer omhoog te komen. Super grappig!

Als groep hadden we besloten om vandaag ook nog een Finse picknick te houden Bij het meer staan allemaal houten huisjes waar je vuur mag stoken. Onder het genot van warme vruchtensap hebben we worstjes en marshmallows geroosterd.

Dag 6 - tweede kerstdag

Vandaag zouden we normaal gesproken een vrije dag hebben, maar omdat onze excursies dinsdag niet door konden gaan gingen wij vandaag sneeuwscooterrijden en ijsvissen. Na het ontbijt moesten we allemaal een helm passen en kregen we uitleg over het sneeuwscooterrijden. In optocht vertrokken we richting Hukkajärvi om te gaan ijsvissen. In mijn optiek was het daar veel te koud voor dus ik ging al snel naar binnen om bij het vuur te zitten. De rest van de groep hield het iets langer vol, maar uiteindelijk had niemand wat gevangen.

's Avonds hadden we een afscheidsdiner, omdat de meeste mensen de volgende dag richting huis zouden vertrekken. Deze avond serveerde het hotel allemaal traditioneel Fins eten waaronder veel met rendiervlees. Als kookliefhebber vond ik het natuurlijk super leuk om te zien en te proeven wat echt traditioneel Fins eten is.

Dag 7 & 8

Onze reis duurde nog een dag maar veel van onze reisgenoten gingen vandaag weer richting huis. Er stonden dus geen activiteiten meer gepland, maar het was wel mogelijk om een activiteit nog een keer doen. Hier zat natuurlijk wel een prijskaartje aan. Een populaire activiteiten bij andere reizigers was om te gaan skiën in Levi. Mijn vriend en ik hadden echter besloten om vandaag een beetje rustig aan te doen. 's Ochtends wat lezen en daarna zijn we met de bus naar Levi gegaan om te shoppen. De Mexicaanse familie uit onze groep bleven ook een dag langer. Zij waren ook naar Levi geweest en hadden nog een keer gelanglauft. Gezamenlijk hebben we 's avonds nog
één keer samen gegeten en toen zat het er van ons ook echt op. De volgende dag vertrokken we 's ochtends richting het vliegveld van Kittalä om het vliegtuig richting Schiphol te nemen.

De meningen zijn verdeeld over wat de beste tijd van het jaar is om Lapland te bezoeken. Wij vonden december een prima maand om Lapland te bezoeken. In januari heb je bijvoorbeeld wel meer sneeuw en komt de zon dan ook weer boven de horizon. Toen wij er waren kwam de zon dus niet op en de dagen waren kort. Door het poollicht, een paars blauwachtige gloed, is het niet volledig donker.
Persoonlijk vonden wij dat er voldoende tijd was om iets te ondernemen en qua temperatuur wil je daarna ook wel weer naar binnen.

Als je graag het noorderlicht wil zien dan kun je het beste in de wintermaanden Lapland bezoeken.  Het Noorderlicht is namelijk alleen zichtbaar als het donker is.

Net voor het instappen in het vliegtuig heb
ik nog deze prachtige foto kunnen maken.

Misschien ook leuk om te lezen