Translate

Zoeken in deze blog

zondag 24 januari 2016

Verslag backpackreis Sri Lanka - deel 1 - van Negombo naar Jaffna

Afgelopen zomer zijn mijn vriend en ik voor eerst aan het backpacken geweest. Wat een geweldige ervaring! Half juli zijn we voor ruim 2 weken vertrokken naar Sri Lanka. Toen we vorig jaar naar Zuid-Afrika vlogen
hadden we een rechtstreekse vlucht. Deze keer hadden we er voor gekozen om een vlucht te boeken met 1 tussenstop. Dit is natuurlijk goedkoper, maar wij vinden het ook heel fijn dat we na een paar uur zitten het vliegtuig even uit mogen. We kunnen beiden niet heel goed slapen tijden de vlucht en dan duurt een rechtstreekse vlucht wel erg lang.

We vlogen dit keer niet vanaf Schiphol maar vanaf Düsseldorf. We hadden besloten om al een dag voor dat we gingen vliegen richting Düsseldorf te rijden, omdat we niet heel dicht bij het vliegveld van Düsseldorf wonen en we het ook wel een heel relaxt begin vonden van de vakantie. In Düsseldorf hebben we nog even geshopt, zijn we uit eten geweest en heb ik nog even heerlijk relaxt in bad gelegen. Zelf hadden we in de buurt van het vliegveld een hotel geboekt waar we onze auto ook konden laten staan en per taxi naar het vliegveld werden gebracht. Düsseldorf is trouwens een heel fijn vliegveld. Het is niet zo druk als op Schiphol, de sfeer is heel ontspannen en de prijzen voor bijvoorbeeld koffie en gebak liggen ook veel lager.

Negombo

Alle vliegtuigen landen in Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka. Veel toeristen reizen na aankomst in Colombo vaak direct door naar Negombo. Wij hadden van te voren al een hotel geboekt in Negombo en de transfer geregeld. Toen wij ’s ochtends om 06:00 uur arriveerden in Colombo konden we zo instappen in onze taxi en werden wij voor ons hotel afgezet. Heerlijk om na een lange reis niet nog na te hoeven denken over een slaapplek.

Achteraf vonden wij Negombo niet de meest mooie plek van Sri Lanka om te verblijven, maar het voordeel is dat het zowel vlakbij het vliegveld ligt als aan de kust. Toen wij 's ochtends arriveerden in ons hotel hebben wij eerst nog even een rondje over het strand gewandeld voordat we gingen slapen. Het strand van Negombo is in vergelijking met andere stranden trouwens wel vrij vies. Er ligt bijvoorbeeld heel veel afval op het strand. Aanrader om te doen in Negombo is een stadstour met een tuktuk langs alle bezienswaardigheden. Je ziet dat onder anderen het Nederlandse fort, de vismarkt, een kanaal die ooit is aangelegd door Nederlanders en een aantal kerken en tempels. Ook kun je een bezoek brengen aan een botanische tuin waar uitleg geven wordt over de natuurlijke geneeskrachtige werking van een aantal planten en kruiden. Men hoopt wel dat je aan het eind van de rondleiding iets koopt zoals thee of zalf tegen migraine. Wij hebben  niets gekocht, maar wel een fooi gegeven aan de man die de uitleg gaf.

Zelf vonden wij een verblijf van 1 dag in Negombo lang genoeg. Wij wilden heel graag een bezoek brengen aan het nationaal park Wilpattu. Aangezien we niet heel lang in Sri Lanka konden verblijven en we wel heel veel van het eiland wouden zien, hadden we na veel wikken en weggen via onze tuktuk chauffeur een taxi geregeld die ons vanuit Colombo naar het nationaal park Wilpattu wou brengen. Deze taxirit was wel een grote klap voor ons budget.

Nederlands fort in Negombo
Lokale vismarkt in Negombo aan het einde van de middag

Anuradhapura

De volgende ochtend werden we om half 5 opgepikt bij ons hotel om naar het nationaal park Wilpattu te gaan. Na het bezoek aan het natuurpark Wildpattu zouden we worden afgezet in Anuradhapura, omdat er geen openbaar vervoer rijdt van en naar het natuurpark.

In het nationaal park Wilpattu rijd je met ongeveer 10 a 15 trucks rond. We hebben onder anderen een neusbeer, panter en luipaard gezien. Helaas hebben we ze niet heel goed kunnen vastleggen op de foto. Vorig jaar was het ons niet gelukt om luipaarden en panters te spotten in Zuid-Afrika dus we waren super blij! In vergelijk met de natuurparken in Zuid-Afrika is het wel een groot verschil dat je met een grote groep trucks achter elkaar aan rijdt in plaats van je in je eigen tempo in het park kunt rondrijden. Het achter elkaar aanrijden heeft voor- en nadelen. Samen zie je nu eenmaal meer, maar soms mis je ook wel eens een dier omdat de anderen te lang blijven staan.

Na het bezoek aan het nationaal park Wilpattu wist de taxichauffeur een vrij goedkope en schone slaap plaats in Anuradhapura. Toen we daar aankwamen hebben we eerst heerlijk geluncht met een uitgebreide curry. De eerste van onze reis! Vervolgens zijn we nog even gaan slapen. We waren nog zo moe van de vlucht en het vroege opstaan. Helaas hadden we hierdoor niet zo veel tijd om Anuradhapura heel goed te bezichtigen. Na ons middagdutje zijn weer op zoek gegaan naar een tuktuk chauffeur die ons een stadstoer wou geven. In Anuradhapura zijn heel veel mooie dingen te bezichtigen. De stad staat zelfs op de werelderfgoedlijst van Unesco. Nadeel is alleen dat je een entreebewijs moet kopen om het erfgoed te mogen bezichtigen. Dit kaartje is prijzig. In juli 2015 betaalden wij per persoon 3300 Sri Lankaanse Roepie ($25 dollar) voor een toegangsbewijs. Het toegangskaartje is maar 1 dag geldig. Ik zou je daarom willen aanraden om voor deze stad toch 2 dagen te plannen. Wij hebben uiteindelijk helaas een deel van de bezienswaardigheden in het donker moeten bezichtigen en ook niet alles kunnen zien.

Ons uitzicht op het dakterras van het guesthouse
De Thuparama stoepa

De boeddistische rotstempel Isurumuniya tempel

De Jetavanaramaya gefotografeerd bij avondlicht
 (boeddhistische stoepa)

Jaffna

Het Nederlandse fort in Jaffna.
De volgende dag hadden gepland om met de trein richten Jaffna te gaan. Onze tuck tuck driver van de dag er voor kwam ons 's ochtends ophalen van onze guesthouse en heeft ons naar het station gebracht. Het was heel gemakkelijk en goedkoop om een treinkaartje te kopen. Op het moment dat wij naar Jaffna wouden reizen waren er alleen eersteklas treinkaartjes te koop. De treinen rijden trouwens op tijd, zijn schoon en zien er veilig uit.

We merkten dat veel Sri Lankaanse mensen het over algemeen niet snapten waarom we naar Noord Sri Lanka wouden reizen. Achteraf zijn wij heel blij dat we het toch hebben gedaan. Het is weer een heel ander deel van Sri Lanka waar je terecht komt. Het klimaat is daar ook veel warmer en droger. De oorlog in Noord-Sri Lanka is sinds 2009 voorbij en je kunt heel duidelijk zien dat ze heel hard bezig zijn met de opbouw van dit deel van het land. Er wordt in dit gedeelte wel minder goed Engels gesproken, maar de mensen zijn ondanks het taalverschil heel erg bereid om je te helpen.

In de regio rondom Jaffna zijn niet heel veel mogelijkheden waar je kunt slapen. Wij verbleven in het hotel Green Grass. Vanaf het treinstation loop je in minder dan 5 minuten naar het hotel toe. Voor een kamer en ontbijt hebben wij 5160 Sri Lankaanse Roepie betaald.  De kamers zijn op zich prima en bij het hotel kun je heerlijk eten en er is ook een zwembad. Als vrouw heb ik zelf trouwens niet gezwommen. In Sri Lanka is het niet overal gangbaar dat je als vrouw in een bikini loopt. Op sommige plekken wordt je geacht te zwemmen in een t-shirt en korte broek. Het terras keek precies uit op het zwembad en ik heb het daarom maar bij pootje baden gelaten.

Op onze eerste dag in Jaffna hebben wij weer een tour door de stad gemaakt met een tucktuck. Je kunt de stad trouwens ook goed lopend ontdekken. Onder anderen het Nederlandse fort en het archeologisch museum zijn een bezoekje waard (zie foto hierboven).  We dachten dat we al veel mooie tempels hadden gezien tijdens onze reis door Sri Lanka, maar de tempel die we in Jaffna bezochten, de Nallur Kandaswamy Kovil, is de meest mooie tempel die wij ooit hebben gezien. Onze tuktuk chauffeur had het zo getimed dat we precies op tijd waren om een ceremonie bij te wonen. In de tempel worden mannen geacht om hun shirt uit te trekken. Binnen mochten we geen foto's maken, maar hieronder wel een foto van de buitenkant.

De Nallur Kandaswamy Kovil tempel in Jaffna

Jaffna dag 2

Op de tweede dag in Jaffna wouden wij heel graag naar het eiland Neduntivu (Delft). We hadden een taxichauffeur gevonden die ons wel wou brengen voor een redelijk bedrag, maar hij sprak alleen heel slecht Engels. Uiteindelijk bleek dat wij elkaar helemaal niet goed hadden begrepen en hij ons precies naar de andere kant had gebracht dan waar we naar toe wouden (in de buurt van Karampan). Uiteindelijk zijn we met een (gratis) veerpontje nog naar de overkant gegaan. We hebben toen een tuck tuck richting Karrainnachar genomen alleen de boten die daar vertrokken richting de eilanden vaarden pas de volgende dag weer terug naar Karrainnachar. We hebben uiteindelijk nog even rondgekeken en zijn toen met een tuktuk terug naar Jaffna gegaan. We hebben ons af laten zetten bij de markt waar we heerlijke zoete mango's hebben gekocht.

Eerst waren we wel teleurgesteld dat we het eiland Neduntivu (Delft) niet hadden bereikt, maar uiteindelijk was het heel bijzonder om rond te lopen in deel van Sri Lanka waar bijna geen toeristen komen en waar de schade van de oorlog nog duidelijk is te zien. Heel confronterend. Beiden dagen hebben trouwens in ons hotel gegeten. In Jaffna vindt nog geen rijen met restaurants.

Opvallend laag water in de buurt van Karampan.
De veerboot waarmee we naar de overkant gingen.

Misschien ook leuk om te lezen: