Translate

Zoeken in deze blog

maandag 2 mei 2016

Verslag backpackreis Sri Lanka - deel 3 - van Ella naar Colombo

Na 2 dagen doorgebracht te hebben in Ella wouden we richting de kust reizen. Op de kaart hadden we gezocht naar een leuke kustplaats en we besloten om naar Wellaway te gaan. Na wat twijfelen wou ik toch nog graag een bezoek brengen aan de theefabriek voordat we naar Wellaway
vertrokken. Na het ontbijt en het inpakken van onze backpack liepen we daarom eerst nogmaals naar de theefabriek. Gelukkig hadden we meer geluk dan de dag er voor en konden we een rondleiding krijgen terwijl de fabriek in werking was. Helaas mochten we geen foto's maken behalve van het theeproeven.

theefabriek Ella Sri Lanka

Nadat we terug waren gelopen naar onze slaapplek en onze rekening hadden betaald, hebben we de bus genomen. Onderweg moesten we overstappen om in Wellaway te komen. Toen we al een geruime tijd reden bleek dat we in de verkeerde bus zaten. We konden halverwege worden uitgezet en dan overstappen op een andere buslijn, maar wij besloten om in de bus te blijven zitten en te gaan naar de plaats waar de bus zou stoppen. Dit was Tangalla. Wat geeft het een vrijheid als je niks hebt gereserveerd!

Tangalla

Tangalle Sri Lanka

Toen we dus per ongeluk in Tangalla terecht kwamen pakten we de Lonely Planet om een mogelijke slaapplek te vinden. We hadden uiteindelijk bedacht om naar het Panorama Rock café te gaan, maar de tuktuk-chauffeur wist een goedkopere slaapplek. We kwamen in een prachtig appartement terecht met uitzicht op zee.

Nadat we akkoord gingen met ons appartement, bood de tuktuk-chauffeur ons aan om ons ’s avonds nog naar Rekawa beach te rijden zodat we een bezoek konden brengen aan Turtle watch. Op het beschermde strand van Rekawa beach kun je, als je geluk hebt, samen met een gids van Turtle watch kort kijken naar schilpadden die eieren leggen op het strand. De gelegde eieren worden op dit strand beschermd door bewakers. De organisatie Turtle watch werkt veel samen met de lokalen bevolking om de eieren te beschermen. In sommige Aziatische landen is het eten van een schildpadei namelijk een delicatesse. Voor veel mensen uit Sri Lanka was het verkopen van schildpadeieren een belangrijke inkomstenbron. Kijk op de website van Turtle watch Rekawa voor meer info.

De tuktuk rit vanuit Tangalla naar Rekawa beach kostte ons 1500 Sri Lankaanse Roepie. De entree voor het schildpadden kijken kostte 1000 roepie per persoon. Als er geen schilpadden te zien zijn hoef je trouwens ook niet te betalen. We zijn echt super blij dat we 's avonds naar Rekawa beach zijn gegaan. Wat een ervaring om een prachtig grote schildpad in de natuur eieren te zien leggen. Ik ben helaas vergeten welke soort schildpad we die avond hebben gezien.

Tangalle  Sri Lanka

Galle

Galle Sri Lanka

We hebben er getwijfeld of we naar Galle zouden gaan of dat we toch nog een dag langer wouden blijven in Tangalla. Het was daar super relaxt en natuurlijk verbleven we in een appartement direct aan het strand. Uiteindelijk hebben we toch besloten om met de bus richting Galle te vertrekken. In Galle was het nog wel een klus om een redelijk betaalbare slaapplek te vinden. Uiteindelijk we verbleven in Light House View Inn. Op een super locatie gelegen in het oude gedeelte, maar de gastvrouw was niet echt vriendelijk. In de stad Galle zelf hangt een hele relaxte sfeer. De eerste dag hebben we de stad ter voet verkend, lekker gegeten en geshopt.

Galle dag 2

Voor ons gevoel hadden we de eerste dag alles wel gezien in Galle. Het dagje strand in Tangalla was ons wel goed bevallen, maar in Galle zelf kun je niet ergens relaxt liggen aan het water. We zijn daarom met de bus naar het strand in Unawatuna gegaan. Vanaf Galle is dit ongeveer 10 minuten met de bus. Wij stapten uit op de Wella Dewalda road en liepen vanaf daar richting het strand. Op het strand ben ik echt verschrikkelijk verbrand. Bij een verkoper op het strand heb ik daarom maar een kaftan gekocht en op den duur zijn we maar op een strandbedje met parasol gaan liggen. Terug in Galle hebben we nog 2 souvenirs gekocht, namelijk een Ganeshabeeld en een oud bord die inmiddels een mooi plekje in ons huis hebben gekregen.

Induruwa dag 1

Induruwa Sri Lanka

De laatste dagen in Sri Lanka hebben heerlijk relaxt doorgebracht in een klein resort genaamd Vila 700. Het resort ligt iets buiten Induruwa. Heerlijk om even op een ligbed een boek te lezen en wat bij te slapen. Af en toe even een baantje in het zwembad trekken en dan weer lekker liggen in de zon. De zee was helaas te wild om in te zwemmen.

Een hele dag luieren lukt ons blijkbaar niet meer. 's Middags hebben we een poging gedaan om naar het dichts bijzijnde stadje te lopen, maar dat bleek toch te ver te zijn. Tijdens het lopen kwamen we langs een schilpaddenboerderij genaamd Kosgoda Sea Turtle Conservation Project. De schildpaddenboerderij wordt gerund door vrijwilligers. Zij zetten zich in voor zieke en gehandicapte schilpadden. Daarnaast graven zij schildpadeieren op en nemen deze mee naar hun boerderij om de eieren in een beschermde omgeving te laten uitkomen. Normaal overleven van de 100 schildpadeieren 2 schildpadden. Door de inzet van de vrijwilligers Kosgoda Sea Turtle Conservation overleven nu 5 schildpadden.

Induruwa dag 2
Induruwa Sri Lanka

De tweede dag hebben we eerst genoten van een heerlijk ontbijt. Vervolgens weer heerlijk geluierd en toen was het toch weer tijd voor wat actie. Samen met de kok van het resort namen we de bus naar Induruwa. In Indurawa hebben we wat rondgelopen en geshopt. Uiteindelijk niets leuks kunnen vinden, maar natuurlijk wel weer heerlijk geluncht. 's Avonds genoten van een prachtige zonsondergang.

Colombo

Om 12:00 uur moesten we uitchecken en hebben we de bus richting Colombo genomen. Daar hebben we eerst geluncht en vervolgens hebben we met een tuktuk een stadstoer gedaan van 1 ½ uur. Wat we tijdens die tour gezien hebben van Colombo vonden wij niet heel bijzonder, maar het is wel leuk om de hoofdstad toch even gezien te hebben. Na de stadstour hebben we de bus gezocht die ons naar het vliegveld kon brengen. Dat was nog wel even een puzzel, maar uiteindelijk de goede bus gevonden. Het bereiken van het vliegveld betekende helaas al weer het einde van onze backpack vakantie in Sri Lanka. Tijd om nieuwe vakantieplannen te maken...

Misschien ook leuk om te lezen:

Verslag backpackreis Sri Lanka - deel 1 - van Negombo naar Jaffna

Verslag backpackreis Sri Lanka - deel 2 - van Jaffna naar Ella

Leer een nieuwe taal met de Duolingo app