Translate

Zoeken in deze blog

vrijdag 17 augustus 2018

Onze treinreisroute deze zomer met onze dochter van 10 maanden

Deze zomer gaan we voor het eerst echt reizen met onze dochter van 10 maanden. We hebben besloten om met de een Interrailpas door Europa te treinen. Afgelopen winter waren we al samen met onze dochter met de trein naar Breda en Antwerpen gereisd. Het reisverslag hiervan lees je hier.

Interrail

We hebben een interrail global pas gekocht waarmee we in verschillende landen kunnen reizen met de trein.  Interrail is een treinticket waarmee je in een Europa kunt reizen. Van te voren moet je wel bedenken hoe lang je wilt reizen, omdat er verschillende passen zijn. De Interrailpas is ook niet in alle treinen geldig en soms moet je van te voren je treinticket reserveren. Meer informatie vind je hier

Al eerder hadden we gekeken naar een interrail ticket, maar toen hebben we toch besloten om met het vliegtuig op vakantie te gaan. Nu hebben we gekozen om een interail global pas te kopen waarmee we over een periode van 15 dagen 5 keer mogen reizen. We hebben hiervoor gekozen, omdat we meerdere landen willen bezoeken en mijn vriend 3 weken vakantie heeft.

Puzzelen over de route

Uitgangspunten bij het plannen van de reis is dat we 5 dagen mogen reizen, ongeveer 2 weken weg willen zijn en dat we met onze dochter wel minimaal 3 dagen op 1 plek willen zijn.

We hebben wel even gepuzzeld waar we precies heen wouden. Het idee om met de trein te gaan reizen kwam doordat ik in het tijdschrift van de ANWB een treinreis zag door Schotland. Uiteindelijk is die reis het niet geworden, omdat zowel mijn vriend als ik behoefte hebben aan mooi weer deze zomer (achteraf gezien is het deze zomer natuurlijk overal mooi weer maar dat wisten we afgelopen januari nog niet..)

Vorig jaar hadden we niet echt veel zon gehad tijdens de vakantie. We zijn toen in Nederland en Denemarken op vakantie geweest, omdat ik toen ruim 7 maanden zwanger was.

Naast een redelijke kans op mooi weer bedachten we ons ook dat we graag naar een land willen waar we nog niet eerder zijn geweest. Het eerste wat is ons opkwam was Spanje, maar uiteindelijk hebben we hier niet voor gekozen omdat we bang waren dat het 'te' warm zou zijn in de zomer.

Onze tweede keuze was om richting het oosten te reizen en dat is nu het definitieve plan geworden. Onze eerste stop zal Berlijn zijn. Ik ben hier zelf nog nooit geweest en
mijn vriend lang geleden toen hij nog op de middelbare school zat. De hoogste tijd dus om een bezoek te brengen aan deze populaire stad.

Tweede stop

Nadat we besloten hadden om naar Berlijn te gaan was het weer even puzzelen. Vanuit Berlijn kan je goed naar Wenen en Boedapest reizen, maar in beide steden zijn we al geweest. Het reisverslag vind je hier.

Praag staat ook op ons lijstje van steden die we graag willen bezoeken, maar we bedachten ons dat het wel heel fijn zou zijn om de vakantie af te sluiten bij de Poolse kust. Om hier te kunnen komen vanuit Praag werd het wel heel krap allemaal dus we hebben besloten om Praag later te bezoeken en vanuit Berlijn naar Warschau te reizen. Vanuit Warschau kunnen we eventueel nog naar Krakau (ongeveer 2 uur met de trein).

Tot slot gaan we dan van Warschau naar Sopot. Een populaire kustplaats in Polen. Vanuit Sopot kan je in ongeveer 20 minuten met de trein naar Gdansk reizen en dat zijn we zeker van plan om te doen.

Weer naar huis

We zijn zaten nog wel even met de terugreis. Als we van Sopot terug wouden naar Groningen dan waren we 16 uur onderweg. Veel te lang voor onze kleine meid, maar ook voor ons om eerlijk te zijn.

Een optie is om toch nog een andere stad te bezoeken en de terugreis op te solisten in 2 delen. We konden niet echt een goede optie vinden. Toen toch maar kijken naar vliegtickets... veel tickets gevonden maar vanaf Schiphol is het nog 3 uur terug met de trein naar Groningen. Hier hebben we eigenlijk ook geen zin in, want met wachten en vliegen zelf wordt het alsnog een lange reisdag:(

Helaas is de directe vlucht van Gdansk naar Groningen AirPort net gestopt. Toch even zoeken en we blijken via een hop in Kopenhagen alsnog in 3 uur terug te kunnen vliegen. Direct maar tickets boeken en dan hebben we nu onze reis rond!!!

Na de vakantie vind je op mijn blog ons reisverslag en ik zal ook foto's plaatsen op mijn Instagram account