Translate

Zoeken in deze blog

donderdag 19 mei 2016

Weekendje Belgische kust

Ik kan me haast niet voorstellen dat ik twee weekenden geleden in mijn bikini op het strand lag. Wat hadden we geluk dat we tijdens het Hemelvaartweekend een trip naar de Belgische kust hadden gepland. Vroeger ben ik meerdere keren met mijn ouders naar de Ardennen geweest,

maar naar de Belgische kust waren zowel mijn vriend als ik nog nooit geweest. De hoogste tijd dus om ook eens Belgische kust te gaan verkennen.

Op Hemelvaartsdag zelf stapten we 's ochtends om 10:00 uur in de auto met idee dat we dan aan het begin van de middag in Westende bad zouden zijn. We hadden een kamer gereserveerd bij de B&B The Pipers. Helaas was het die dag heel druk op de weg waardoor we uiteindelijk pas rond 16:00 uur in Westende bad waren. Toen we in Westende bad arriveerden was het ook nog even een puzzel om een plekje vinden op de parkeerplaats. De mensen in België waren natuurlijk ook vrij en velen hadden vanwege het mooie weer een dagje naar het strand gepland.

Toen we een parkeerplek hadden gevonden en hadden ingecheckt, hebben we onze tas op de kamer gelegd en zijn we direct richting het strand vertrokken. Zo heerlijk om voor het eerst dit jaar weer met blote voeten in het zand te lopen. De zee was nog veel te koud om zelfs maar 1 teen in te steken, maar liggen op het strand kon gelukkig wel. Staren naar de zee en liggen op het strand geeft mij altijd zo veel rust.

Wat ons opviel aan de Belgische kust is dat er veel meer hoogbouw is dan aan de Nederlandse kust. Dit geldt mogelijk niet voor alle kustplekken.

's Avonds hebben we buiten gegeten bij een restaurant gelegen aan de boulevard. Natuurlijk bestelde ik vis. Aan onderstaande foto zie je direct dat ik een bourgondiër ben. Ik start eerst met eten en bedenk dan pas dat ik eigenlijk een foto wou maken.

Vrijdag

We wilden graag de Belgische kust combineren met een bezoek aan de stad Brugge. We hadden al veel positieve verhalen gehoord over Brugge, maar waren er zelf nog nooit geweest. Op de planning stond in ieder geval een bezoek aan het biermuseum en we wilden daar ook heel graag een pintje drinken. We besloten daarom om met het openbaar vervoer naar Brugge te reizen. Vanuit Westende bad is Brugge heel goed bereikbaar met het openbaar vervoer. In Westende bad neem je de kusttram naar Oostende en vanuit Oostende kun je met de trein of met de bus richting Brugge. Voordeel van de trein is dat je er sneller bent, maar als je met de bus gaat kun je een dagkaart kopen die zowel geldig is in de tram als in de bus. Een dagkaart kost maar 6 euro per persoon.

In Brugge hebben we een stadswandeling gemaakt en de tips van de vriendin van mijn broertje gevolgd. Zij komt uit België en haar familie woont hier nog steeds. Haar broer en schoonzus wonen zelfs in Brugge. Binnenkort zal ik een bericht plaatsen over wat we allemaal hebben gedaan en gezien in Brugge.

Zaterdag

Het reizen met de kusttram was vrijdag goed bevallen dus wouden we ook vandaag weer met de kusttram op pad. De kusttram loopt trouwens van Knokke (aan de Nederlandse grens) tot aan De Panne (richting Franse grens).  Een dagkaart voor de kusttram kost in mei 2016 zes euro. Je kunt ook een enkeltje of retourtje kopen, maar als je meerdere plekken wilt bezoeken dan is een dagkaart al snel voordeliger. Onze tickets kochten we bij de lijnwinkel bij de tramhalte Westende bad, maar tickets zijn ook te koop bij een krantenwinkel, buurtwinkel, NMBS (tank)station of supermarkt. Elke 15 minuten komt er een nieuwe tram.

Op internet had ik positieve verhalen gelezen over het openluchtmuseum Atlantikwall. Het museum gaat over de Eerste en Tweede Wereldoorlog en is onderdeel van Domein Raversijde.  Naast het museum Atlantikwall valt ook Anno 1465 en het natuurpark onder het Domein Raversijde. Wij hebben zelf alleen een bezoek gebracht aan deAtlantikwall.

Om bij Domein Raversijde te komen stap je uit bij de halte 'Domein Raversijde'. Vervolgens loop je via de trap die in de duinen ligt en de bordjes heel gemakkelijk naar domein Raversijde en dus naar de Antlanktikwall. Het museum start binnen en vervolgens kun je rondlopen op het terrein.

Wij vonden het bezoek aan de Atlantikwall echt een aanrader. Wat is hier nog veel bewaard gebleven van de oorlogen. Het is heel indrukwekkend om zelf door alle loopgraven te lopen en de bunkers van binnen te zien. Helaas is in 2016 het gedeelte over de Eerste Wereldoorlog niet te bezoeken vanwege restauratie en herinrichting. Gelukkig waren er nog genoeg andere dingen te zien.

Na het bezoek aan de Atlantikwall wouden we met de kusttram richting De Panne reizen, omdat we daar nog niet waren geweest. We zijn als eerste uitgestapt in Nieuwpoort stad. Bij een supermarkt kochten we onze lunch en die hebben we aan het water opgegeten. Daarna hebben we even rondgelopen in Nieuwpoort. Vervolgens zijn we weer in de tram gestapt en uitgestapt bij Nieuwpoort bad. We hebben hier wat gedronken op het terras en daarna hebben we heerlijk op het strand gelegen. Na het chillen zijn we richting de haven gelopen en kochten we een ijsje. Uiteindelijk kwamen we weer uit bij de halte Nieuwpoort Cardijnlaan.

's Avonds wouden we heel graag ribbetjes eten bij The Pipers, maar ze zaten helaas al vol tot 22:00 uur. Heel veel lokale mensen eten ook in dit restaurant dus we hadden 's ochtends beter even kunnen reserveren. Eerder hadden we ook al gezien dat het restaurant
Vila Marie-Joseph er leuk uitzag. We zijn toen daar maar heen gelopen en hebben toen een heerlijk 3-gangen menu gegeten. Ik bestelde zalm, tongetjes en als nagerecht at ik tiramisu.

Zondag

De laatste dag twijfelden wat we zouden gaan doen. Ikzelf wou nog wel een bezoek brengen aan Oostende of even op het strand liggen. We waren alleen bang dat we opnieuw lang in de file zouden staan als we pas laat op de dag zouden gaan rijden. Uiteindelijk hebben we besloten om na het ontbijt direct richting Nederland te rijden en om dan ergens in Noord- Holland aan het strand te gaan liggen.
Dit was achteraf een goed besluit omdat er ;s ochtends nog bijna geen files stonden.

Uiteindelijk zijn we naar Groote Keten gereden, omdat we daar, ik denk dat het inmiddels al wel waar 10 jaar is geleden, onze eerste vakantie samen doorbrachten. In Callantsoog haalden we bij de AH onze lunch en daarna hebben we nog heerlijk liggen lezen op het strand. Na een paar uurtjes op het strand te hebben gelegen reden we uiteindelijk heerlijk relaxt en met een licht bruin tintje naar huis.

De duinen hadden we in Westende bad wel gemist.

Misschien ook leuk om te lezen

Verslag backpackreis Sri Lanka - deel 3 - van Ella naar Colombo

Leuk om te doen in Brugge