Translate

maandag 6 februari 2017

Reisverslag citytrip Wenen en Boedapest - deel 1 Wenen

Karlskirche wenen vienna

Afgelopen kerst hebben wij een super leuke citytrip gemaakt naar Wenen en Boedapest. De dag voor kerst vlogen we vanaf Amsterdam in minder dan twee uur naar Wenen. In Wenen
verbleven we 3 nachten en hebben we dus kerst gevierd. De dag na kerst zijn we met de trein naar Boedapest gereisd. In Boedapest verbleven we opnieuw 3 nachten en vierde ik mijn verjaardag. De 30ste vlogen we, met vertraging door de mist, weer terug naar Amsterdam en waren we net op tijd weer in Groningen voor mijn verjaardagsborrel.

Wenen

Toen we landen op het vliegveld van Wenen was er nog heel klein beetje sneeuw te zien. Een witte kerst gingen we helaas niet meemaken. Gelukkig weten we inmiddels dat Wenen zonder sneeuw ook prachtig is:)

We hadden alleen handbagage bij ons dus toen we waren geland op het vliegveld van Wenen konden we direct de bus richting de binnenstad nemen. Vanaf het vliegveld vertrekken verschillende bussen naar het centrum. Wij namen de bus naar Westbahnhof en vanaf daar konden we naar ons hotel lopen. Bij de bushalte staat trouwens een automaat waar je voor 8 euro een busticket kunt kopen.

automaat busticket wenen

In Wenen verbleven we 3 nachten in hotel Falkensteiner Am Schottenfeld. Wij vonden het een erg fijn hotel en het ontbijt is ook super lekker. Het hotel heeft een sauna, fitnessruimte en op de kamer staat een koffieapparaat waar ook alleen heet water uit gehaald kan worden. Wij hadden ook een bad op onze kamer. In de buurt van het hotel zitten veel restaurants waaronder Indisch, Oostenrijks en Italiaans. Ook waren er heel veel leuke vintagewinkeltjes in de buurt van ons hotel, maar die waren helaas allemaal vanwege de feestdagen gesloten toen wij er waren.

Vintage Wenen - Vienna

Kerstmarkt

In Wenen kwamen we dus een dag voor kerst aan.Van te voren had ik uitgezocht welke kerstmarkten nog open waren op 24 december en dit waren er gelukkig nog wel een aantal. Toen we onze spullen in onze kamer hadden gelegd zijn we direct naar de kerstmarkt voor het Rathaus vertrokken. Ik dacht dat alle kerstmarkten vroeg zouden sluiten maar dit was gelukkig niet het geval en sommige kerstmarkten waren zelfs nog open op Eerste Kerstdag of zelfs nog daarna.

Veel winkels waren trouwens al wel gesloten of gingen rond 15:00 uur dicht. Van te voren hadden we bedacht dat we wat zouden eten op de kerstmarkt en in de supermarkt nog een broodje zouden kopen die we later op de avond op onze kamer konden opeten. Op de route naar de kerstmarkt kwamen we gelukkig een supermarkt tegen en er waren nog wel wat broodjes en fruit te koop.

Op de kerstmarkt wilden we natuurlijk glühwein drinken uit een feestelijke kerstmok. De mokken hebben we inmiddels als aandenken in de kast staan.We hebben de mokken niet gestolen hoor:) Je betaalt automatisch borg voor de mokken en het geld krijg je dus terug als je de mokken weer inlevert.

kermart wenen christmas market vienna

Op de kerstmarkt ook nog heerlijk gesmuld van een Hongaarsche goulash soep geserveerd in brood en een heerlijk broodje worst. Nu konden we er wel even weer tegenaan. Na de kerstmarkt kwamen we uit op de Hofburg waar onder anderen de Spaanse rijschool (Spanische Hofreitschule) zit. We hebben heerlijk rondgelopen in deze statige buurt en kwamen toen nog op tweede kerstmarkt terecht. Helaas was het toch wel heel koud buiten en zijn we maar terug gegaan naar het hotel om even heerlijk op te warmen in de sauna.

wenen vienna

Schloss Schönbrunn

Schloss Schönbrunn vienna wenen

Op Eerste Kerstdag hebben we eerst heerlijk rustig ontbeten.De dag er voor hadden we een medewerker van het hotel al gevraagd om een tafel in een restaurant te reserveren zodat we zeker wisten dat we niet bij de Mac Donalds hoefden te gaan eten. Het enige wat we nog moesten bedenken waren activiteiten voor Eerste Kerstdag. Voordat we naar Wenen vertrokken begon natuurlijk iedereen over het paleis van Sissi (Schloss Schönbrunn). Ik wou ook wel heel graag een bezoek brengen aan het paleis van Sissi en het leek ons ook het perfecte uitstapje om een kerstgevoel te krijgen.

Schloss Schönbrunn ligt niet in het centrum maar is goed te bereiken met het openbaar vervoer en ook de 'hop on, hop of' bus stopt er. We wouden eerst gaan lopen naar het paleis maar doordat het 's ochtends regende hebben we er toch voor gekozen om metrolijn U4 te nemen.

Bij het paleis was ook nog een heel gezellige kerstmarkt. Ook hier weer een glühwein gedronken maar dit keer hebben we de mokken maar niet gehouden.

Schloss Schönbrunn vienna wenen

We waren trouwens niet de enigen die bedacht hadden dat het Eerste kerstdag een mooi moment was om het sprookjespaleis te bezoeken. We hebben helaas een hele tijd in de rij gestaan om kaartjes te kunnen kopen. Gelukkig stonden we warm en droog en hadden we alle tijd om na te denken welke ticket we wouden kopen.Er zijn namelijk verschillende tickets te koop waaronder tickets voor een kleine of grote tour door het paleis. Tickets kun je trouwens ook online kopen, maar wij hadden van te voren niet echt plan gemaakt wat we precies wilden doen in Wenen.

We hebben zelf uiteindelijk gekozen voor een combiticket. Met de combiticket mag je naast een grote tour in het paleis ook een bezoek kon brengen aan de oudste dierentuin van Europa. De dierentuin ligt in de tuin van Schloss Schönbrunn en was veel groter dan we van te voren hadden gedacht. Wij vonden, ondanks dat het winter was, zeker de moeite waard om de dierentuin te bezoeken.

zoo Schloss Schönbrunn vienna wenen

Na het bezoek aan het paleis en de dierentuin zijn we opnieuw de metro ingestapt en zijn we naar het Donaukanaal gereisd. Vanaf het Donaukanaal liepen we zo het winkelgebied in en konden we ook direct een bezoek brengen aan de Stephansdom. In de kerk was net een dienst bezig en dit zorgde toch wel voor een echt kerstgevoel. Op het plein rondom de Stephansdom was een kerstmarkt en staan paardenwagens waarmee je een ritje door de stad kan maken. Dit laatste hebben we trouwens niet gedaan. In de omgeving van de Stephansdom vind je ook veel koffiezaken en eetgelegenheden. Ondanks dat alle winkels waren gesloten was het super druk in de winkelstraten en we waren dan ook blij dat we de dag van te voren al een tafel hadden geboekt in een Italiaans restaurant.

Prader

Op ons laatste dag in Wenen hadden we een lijstje gemaakt van dingen die we echt nog wouden zien/ doen. Onze eerste stop was het amusementspark Prader, omdat we Wenen ook graag van boven wilden bewonderen. Prader iss een amusementspark met veel verschillende attracties waaronder een reuzenrad. Je hoeft trouwens geen entree te betalen voor een bezoek aan Prader, maar je betaalt per attractie.

Prader Wenen Vienna
Prader Wenen Vienna reuzenrad

Vanaf Prader zijn we naar de Donau gelopen en door de Donau te volgen kwamen we uit bij de prachtige Sint-Franciscus van Assisikerk.

Sint-Franciscus van Assisikerk vienna wenen

Na het bezoek aan de Donau stond op ons lijstje om een bezoek te brengen het Hundertwasserhaus. Gelukkig zat er weer een metrostop in de buurt van de Donau en waren we al heel snel bij het Hundertwasserhaus.

Hundertwasserhaus wenen vienna

Als je in Wenen bent moet je als gebakliefhebber natuurlijk wel een stuk Sachertorte eten. In de buurt van het Hundertwasserhouse zijn we dan ook even in een café neergeploft om te genieten van een stukje  Sachertorte. Yum!

Na het bezoek aan de Hunderwasserhaus zijn we weer naar de metro in gestapt. We wouden nog graag de Karlskirche bewonderen en de staatsopera.

Karlskirche wenen vienna
 Wenen Vienna
 staatsopera wenen vienna

Tot slot nog één glaasje glühwein gedronken op de kerstmarkt bij de Stephansdom. 's Avonds kwamen we per toeval terecht bij het super mooi ingerichte restaurant Ulrichs. We hebben hier echt heerlijk gegeten, maar je kunt hier ook goed terecht voor alleen een drankje.

Boedapest

Vanuit Wenen stap je zo in de trein naar Boedapest. Hier lees je volgende week meer over.

Station Budapest Boedapest

Fijne week!

Liefs,

Lizzy♥

Misschien ook leuk om te lezen

Verslag backpackreis Sri Lanka - deel 3 - van Ella naar Colombo

Leuk om te doen in Brugge