Translate

Zoeken in deze blog

zaterdag 24 oktober 2015

Weekje vakantie

Ik kan merken dat ik deze week vakantie heb. De afgelopen dagen heb ik namelijk weer heel wat van Nederland gezien. Vorige week waren we op weg naar de Hoge Veluwe. We verbleven in de buurt van Putten. In dit
seizoen van het jaar zo'n heerlijke plek om te verblijven. De week voor de vakantie was het super druk op het werk, omdat er altijd nog zo veel dingen 'even' voor de vakantie moeten worden afgerond. Even een weekendje relaxen kon ons dus ook niet lang genoeg duren. Vriendlief moest helaas maandag gewoon weer aan het werk. We hadden niet echt geluk met het weer.

Vrijdagmiddag hadden we vrij genomen, maar het regende toen super hard. Uiteindelijk toch nog een rondje gelopen en heerlijk gegeten in het hotel. We hebben maar besloten om vroeg te gaan slapen.

Zaterdag hadden we fietsen gehuurd en een route uitgekozen van 30 km. Het begon droog en daarna begon het te miezeren. Een klein beetje regen is op zich niet erg, maar het was wel behoorlijk fris die dag. Toen we in Putten arriveerden hebben we daarom direct maar een paar handschoenen gekocht. Helaas ging het daarna alleen maar harder regenen. Gelukkig zagen we op de kaart dat er ook een route binnendoor was. Op den duur is het gewoon niet meer leuk om in de regen te fietsen. Onderstaand pareltje stond zo maar naast het fietspad.

's Middags gelukkig zonder paraplu heerlijk kunnen wandelen. Wat waren er weer veel prachtige paddenstoelen te zien.

Zondag moesten we helaas al weer naar huis. De medewerkster van het hotel gaf ons de tip om nog even naar Het Aardhuis te gaan. Dit is een wildpark en museum gelegen in Hoog Soeren, vlakbij Appeldoorn. Het Aardhuis is gebouwd in opdracht van Koning Willem 3 zodat hij zijn leger kon zien oefenen. Later werd het vooral gebruikt als jachthuis. Inmiddels wordt het niet meer voor de jacht gebruikt en heeft het jaren geleden een educatieve functie gekregen op verzoek van Prinses Juliana. Zij wou graag een plek waar iedereen zwijnen en herten kon bewonderen. De staat is nu eigenaar van het Aardhuis.

Wij hadden geluk omdat we net voor 11:00 uur aankwamen bij het Aardhuis en direct meekonden met de rondleiding met de natuurgids. De gids gaf aan dat hij al een paar weken geen herten had gezien, maar na 10 minuten zagen we het eerste hert al voorbij lopen. Later kwamen nog een groepje herten tegen in de bosjes.

Naast herten hebben we ook zwijnen gezien, maar die staan helaas wel achter een hek. Volgens de gids is het te gevaarlijk om de zwijnen los te laten lopen. Zwijnen zien namelijk erg slecht en daardoor bestaat de kans dat ze in iemand zijn hand bijten omdat ze iets lekker ruiken.

Opnieuw weer super veel paddenstoelen gespot en ook veel geleerd over de natuur. Wist je bijvoorbeeld dat onderstaande paddenstoel een biefstukzwam wordt genoemd?

Woensdag

Afgelopen woensdag een vriendin opgezocht in Haarlem. Wat is dat toch een heerlijke stad. Na aankomst op het station van Haarlem zijn we direct doorgelopen naar Bij Babette. Een leuk koffietentje waar ze heerlijke grote stukken taart serveren.  Je kunt er ook lunchen, maar wij werden dus verleid door de heerlijke taarten. Je mag trouwens een doggybag mee als je het eten niet op kunt.

Verder de hele middag gezellig bijgekletst en lekker geshopt. Bij Flying Tiger kocht ik leuke alfabet stempels en eindelijk vond ik een nieuwe portemonnee. Onderstaande foto maakte ik van een prachtig versierde gevel ergens in een straat in Haarlem

Donderdag

Donderdag ben ik met mijn moeder op stap geweest. Onze bestemming was Zwolle. Ik was van plan om geen foto's te maken voor mijn blog, maar ik kwam te veel leuke dingen tegen die ik wel moest fotograferen.

Als eerste kwamen we per ongeluk terecht bij de winkel Goodyfoods (Potgietersingel 1). Een mooi voorbeeld dat biologische winkel niet stoffig zijn. Wat hebben ze hier veel keuze! Naast biologische producten verkopen ze ook vegetarische en fairtrade producten. Ik moest helaas besluiten om niets te kopen, omdat we net begonnen aan ons dagje Zwolle. Ik zag het niet zitten om de hele tijd met allemaal spullen rond te lopen.

Na ons bezoek aan Goodyfoods vervolgde mijn moeder en ik onze weg naar de tourist info punt aan de Grote Kerkplein. We hadden bedacht om een stadswandeling te kopen. Op internet had ik toch van een uur gevonden. De dames die werkten bij het tourist info punt waren alleen niet echt fan van de wandeltocht die ik had uitgezocht, omdat de tocht inmiddels al weer was gedateerd. Uiteindelijk hebben we voor een uitgebreidere wandeltocht gekozen, maar dat was geen succes. Kaart lezen valt niet onder één van mijn grootste kwaliteiten en na een paar keer verkeerd gelopen te zijn waren we er wel klaar mee. We zijn gewoon gaan rondlopen en kwamen de leukste zaakjes tegen

We hebben heerlijk geluncht bij Engel (Grote Markt 3). Naast het eten van een heerlijk broodje kun je hier ook terecht voor koffie met gebak en om spullen te kopen met een verhaal. Ze verkopen bijvoorbeeld kaarsen en gerecycled glaswerk. Alle producten worden gemaakt door mensen in dagbestedingbedrijven.

Bij Soort van winkel (Gasthuisplein 12) kun je terecht voor kunst, unieke zelfgemaakte artikelen, maar ook vintage spullen. Zelf kocht ik een hele leuke vintage houten trekpop in de vorm van een kok.

Wat is Waanders In de Broeren toch indrukwekkend mooi! Voor de dochter van een vriendin heb ik hier een leuk boek gekocht voor haar eerste verjaardag.

Vandaag ga ik maar even met een sopje door het huis en een paar wasjes draaien. Fijn weekend!

Misschien ook leuk om te lezen