Translate

maandag 21 maart 2016

Verslag backpack vakantie Sri Lanka - deel 2 - van Jaffna naar Ella

Uitzicht vanaf Lionrots

Na 2 dagen verbleven te zijn in Jaffna (Noord Sri Lanka) hebben we de trein terug genomen naar Anuradhapura met als einddoel Sigiriya. 's Ochtends hadden we nog even water en broodjes gekocht bij een winkeltje voor het
station zodat we onderweg wat te eten en drinken hadden. In de trein wordt vaak ook van alles verkocht, maar daar moet je natuurlijk net zin in hebben en het eten kan soms heel pittig zijn in Sri Lanka. Veel broodjes in Sri Lanka zijn gevuld en wij vroegen altijd om de niet pittige broodjes en curry's.

Overzicht kosten treinkaartjes
Station Jaffna
binnenkant trein Sri Lanka
Binnenkant van de trein

Na een mooie treinreis kwamen we aan in Anauradhapura. Vanaf het treinstation van Anuradhapura vertrekken geen bussen en daarom namen we een tuktuk naar het oude busstation van Anuradhapura. Er zijn 3 busstations in Anuradhapura dus je moet van te voren even goed uitzoeken waar je precies moet zijn.

Vanaf het oude busstation hebben wij een minibusje genomen naar Dambulla. Voordat we het minibusje instapten gaf een van de medewerkers aan dat de rit van Anuradhapura naar Dambulla 300 Sri Lankaanse Roepie zou kosten. Toen we eenmaal reden moesten we opeens 330 Sri Lankaanse Roepie betalen voor een kaartje. Mijn vriend en ik waren het hier niet mee eens. Uiteindelijk gingen ze toch akkoord met 300 Sri Lankaanse Roepie, maar toen kwam er opeens een andere aap uit de mouw. Onze backpacks had de kaartjesverkoper namelijk op een stoel gezet en daarom moesten we nu betalen voor 3 stoelen. We kwamen er later achter dat veel toeristen deze truck was overkomen. Aan de ene kant hadden ze natuurlijk wel gelijk, omdat er nu geen andere betalende passagier op deze stoel kon zitten. Voor ons was het in ieder geval een wijze les, de volgende keer hielden wij onze tassen op onze schoot.

Toen we aankwamen in Dambulla wouden we de bus nemen naar Sigiriya. De volgende ochtend wouden we namelijk de leeuwenrots beklimmen. Ter plaatse werd ons geadviseerd om juist een tuktuk te nemen, omdat de bussen erg onregelmatig reden. Achteraf twijfel ik of deze informatie klopt, maar wij hebben uiteindelijk een tuktuk genomen. Toen wij tuktuk chauffeur hadden gevonden en op weg waren naar Sigiriya adviseerde hij ons om in Dambulla te blijven. We hoefden dan niet 2x een taxi te betalen. De volgende dag konden wij de logica van deze uitspraak al niet meer uitleggen aan elkaar, maar op dat moment klonk het erg logisch.  We waren volgens mij erg moe die dag. De tuktuk chauffeur wist natuurlijk ook wel een geschikte slaapplaats voor een schappelijk prijsje. Ik weet niet meer precies hoe de guesthouse heet waar we sliepen maar in mijn herinnering was het nog geen 5 minuten rijden vanaf de bushalte. De kamer was schoon, had een redelijke prijs (2500 Sri Lankaanse Roepie) en de mensen waren vriendelijk dus we hebben de kamer genomen. Met de tuktuk chauffeur hebben we vervolgens een deal gesloten dat hij ons een tour door de stad zou geven en de volgende dag naar Sigiriya zou brengen

Helaas had de Lonely Planet gelijk en is er weinig te zien en beleven in Dambulla. Tijdens de stadstoer hebben we een museum bezocht over sieraden. Na een film van 10 minuten bleek het museum echter eerder een sieradenwinkel te zijn die als doel had om zeer dure sieraden te verkopen aan toeristen. Toen we hier achterkwamen zijn we direct weer weg gegaan. Ook brachten we in Dambulla een bezoek aan een botanische tuin, maar dit bleek hetzelfde zijn als waar we in Negombo waren geweest. Weer een rondleiding met uitleg over de natuurlijke geneeskrachtige werking van kruiden en planten en vervolgens wouden ze vooral dat je producten ging kopen. Na het bezoek aan de botanische tuin waren wij er wel klaar mee en heeft onze tuktuk chauffeur ons maar naar een eettentje gebracht. We bestelden eiermie en groenten noodles, maar hadden al snel door dat we iets aparts hadden besteld. Het hele restaurant zat voor met Sri Lankaanse mensen en iedereen keek naar ons bord. Toen we ons maaltijd op hadden (zeer goedkoop, 600 Sri Lankaanse Roepie) vroeg ik onze chauffeur waarom iedereen zo naar ons keek. Het bleek dat het heel gewoon was om aan het eind van de middag hoppers te bestellen. Pas later op de avond werd er rijst en curry gegeten. Weer wat geleerd!

Nadat we gegeten hadden hebben we nog een aantal boodschappen gehaald waaronder veel water en fruit ter voorbereiding van de klim voor de volgende ochtend. Mijn vriend had ook wel zin in een biertje, maar dit wordt in Sri Lanka alleen verkocht in een speciale liquid shop. Mijn vriend en de chauffeur zijn dus ook nog even langs een liquid shop gereden. Nadat onze chauffeur ons weer had afgezet bij onze slaapplek gaf hij aan dat je 's avonds beter niet alleen de straat op kon gaan in verband met berovingen. We hadden alleen op den duur zo'n trek dat we toch nog even snel aan de overkant chips hebben gekocht. Wij hebben ons trouwens nooit onveilig gevoeld in Sri Lanka!

Leeuwenrots

Leeuwenrots Sri Lanka

's Ochtends werden we al vroeg door onze tuktuk chauffeur opgehaald zodat we de leeuwenrots konden beklimmen voor het heetst van de dag en voordat het erg druk zou worden. Achteraf een hele goede keuze want toen wij terug liepen naar de tuktuk kwamen er heel veel mensen aan lopen die net gingen beginnen aan de beklimming. Ook voor mensen uit Sri Lanka is het beklimmen van de leeuwenrots een populaire attractie in het weekend. Het entreekaartje is trouwens wel prijzig, namelijk 30 Dollar.  In juli 2015 stond dat gelijk aan 4000 Sri Lankaanse Roepie. Het is verstandig om wel voldoende water mee te nemen en iets te eten, omdat het wel een pittige klim is. Vanaf de top heb je een prachtig uitzicht over de gehele omgeving, maar daarvoor moet je eerst wel een aantal steile trappen beklimmen. De foto bovenaan deze blog is trouwens genomen vanaf de leeuwenrots.
Zelfs nu waren we niet de enige bezoekers,
maar het was nog niet 'te' druk
fresco Leeuwenrots Sri Lanka
Deze prachtige fresco's kom je tegen tijdens de beklimming
Leeuwenrots Sri Lanka
Uitzicht vanaf de leeuwenrots

Na het bezoek aan de leeuwenrots bracht onze chauffeur ons naar de gouden tempel in Dambulla. Dit is een prachtig complex waar de gouden tempel staat en 5 grottempels. De gouden tempel staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Je kunt gratis het complex oplopen, maar als je de grottempels van binnen wilt bezichtigen dan moet je wel entree betalen (1500 Sri Lankaanse Roepie). Om bij de grottempels te komen moet je opnieuw een flinke wandeling stijl omhoog maken, maar het was opnieuw zeer zeker de moeite waard. Wij hadden onze backpack bij ons, maar die konden we gelukkig afgeven bij de bewaking. Heel eerlijk....wij waren vergeten om beneden een kaartje te kopen dus waren we de eerste keer voor niks naar boven gelopen. Eerst zagen we het niet zitten om nog een keer omhoog te lopen. Gelukkig hebben we dit, na een kop koffie en broodje, toch gedaan.

goudentempel Dambulla Sri Lanka
grottempel Dambulla Sri Lanka

Na het bezoek aan de grottempels konden we aan de overkant van de weg de bus nemen naar Kandy. Ditmaal geen minibusje maar een grote bus. De bussen in Sri Lanka zijn vol. Wij hebben meerdere keren moeten staan, maar tijdens de busreis kwamen er altijd wel zitplekken vrij. De grote bussen, lijnbussen, zijn veel goedkoper dan de minibusjes en wij vonden het een veel prettigere manier van reizen. Je maakt veel sneller contact met mensen en je ziet veel meer. In een minibusje zitten vaak alle gordijnen dicht vanwege de zon. In een grote bus moet je trouwens je backpack op een desk naast de buschauffeur leggen.

Kandy

In de Lonely Planet hadden we gezocht naar slaapplekken in Kandy. We lazen over het familiehuis st Bridges dat midden in de natuur ligt en dit sprak ons beiden wel aan. Een tuktuk chauffeur bracht ons vanaf het busstation in Kandy naar st Bridges en we hadden geluk dat er nog 1 kamer vrij was voor 1 nacht. Mocht je hier dus willen slapen in het hoofdseizoen dan is het wel handig om van te voren even te reserveren. Helaas was alleen de duurste kamer met balkon nog vrij. Aangezien het huis beschikt over een groot overdekt terras, waar je al gast gebruik van mag maken, heb je helemaal geen balkon nodig. Op het overdekt terras hebben wij een aantal uren heerlijk lezend doorgebracht, gespeurd naar wilde dieren en ervaringen gedeeld met een Nederlands gezin die ook verbleef in st Bridges. 's Middags waren we nog naar de stad gelopen om zelf ergens ontbijt te kopen, omdat we om ons budget wouden denken. Uiteindelijk hebben we toch besloten om gewoon mee te ontbijten met de rest van de gasten.

Must see in Kandy is trouwens de tempel van de Tand. In deze tempel ligt de tand van Boeddha. Op een of andere manier hebben wij dit gemist, maar tijdens onze reis werden we hier regelmatig naar gevraagd door inwoners van Sri Lanka.

tempel kandy
Van Kandy naar Ella dag 1

treinreis Ella Sri Lanka

De volgende ochtend vertrokken we na een heerlijk ontbijt om 08:00 uur richting het station. We waren heel zenuwachtig of het ons zou lukken om een treinticket te bemachtigen voor een van de meest mooie treinreizen van de wereld, namelijk richting Ella. Volgens de gastvrouw van st. Bridges zou het goed komen maar samen met 2 andere dames die in st. Bridges verbleven, waren we er toch niet helemaal gerust op.

Op het station werden we van het ene loket naar het andere loket gestuurd. Uiteindelijk hebben we tickets kunnen bemachtigen richting Ella, maar de tickets waren zonder gegarandeerde zitplekken. Het eerste gedeelte van de treinreis moesten we inderdaad staan. Op den duur moesten we opeens op een station allemaal de trein uit. Later kon iemand ons vertellen dat we vertraging hadden en daarom moesten overstappen van trein. Ons geluk was dat we door deze overstap daarna wel konden zitten.

Aantal tips: in de trein wordt het op den duur erg fris dus het is wel handig om een trui bij de hand te hebben. Het is ook slim om van te voren voldoende drinken en eten te kopen. Volgens mij waren wij rond 08:45 uur vertrokken uit Kandy en waren wij rond 16:00 uur in Ella. In de trein worden wel wat snacks verkocht waaronder nootjes, maar geen volledige maaltijden. Tot slot, reserveer van te voren een slaapplek in Ella. Wij hebben veel moeite moeten doen om in Ella zelf nog een redelijk betaalbare slaapplek te vinden. De verblijfplaatsen die in de Lonely Planet werden genoemd waren allemaal vol. Uiteindelijk zag een man van een winkel ons voor de vierde of vijfde keer langslopen en sprak ons aan. Zijn oom had misschien nog een slaapplek. Dit was inderdaad het geval. We mochten de kamer eerst bekijken, maar eigenlijk hadden we al besloten om de kamer te nemen. Gelukkig was de kamer redelijk schoon. De kamer kostte ons 2000 Sri Lankaanse Roepie per nacht. We hebben het erg naar ons zin gehad bij deze familie. Aan het eind van de middag vroegen ze of we ook thee wouden met Sri Lankaanse lekkernijen. Natuurlijk wouden wij dat! Uiteindelijk bleek dat de thee wel op de rekening stond, maar ach....

treinreis Ella Sri Lanka
treinreis Ella Sri Lanka theeplantage

Ella dag 2

Op onze tweede dag in Ella stonden we om 05:45 uur op om de Adam's little peak te beklimmen. We hadden nog geen ontbijt gehad dus we moesten onze energie halen uit creamcrackers die we in een winkeltje naast ons verblijf hadden gekocht. Na onze beklimming van de Adam's little peak wouden we een bezoek brengen aan de groene theefabriek. De theefabriek had alleen de vorige dag geen theebladeren binnengekregen, omdat het een feestdag was. We konden wel een rondleiding krijgen, maar dan zagen we de fabriek niet in werking. Een andere optie was om later die dag terug komen als er wel theebladeren waren geleverd. We hebben toen maar besloten om eerst terug te gaan naar onze slaapplek waar we vervolgens heerlijk hebben ontbeten.

Aan het eind van de ochtend wouden we een bezoek brengen aan de waterval. We hadden aan ons gastgezin gevraagd of zij een tuktuk wouden regelen. De waterval viel helaas tegen. Het bleek een super toeristische attractie te zijn geworden. Op de terugreis hebben we ons in het centrum van Ella laten afzetten waar we hebben gepind, geshopt en geluncht.

Beide avonden hebben we gegeten in hetzelfde restaurant ongeveer tegenover onze slaapplek. Wat direct opviel aan het restaurant was dat erg modern was ingericht voor Sri Lankaanse begrippen en dat er ook sushi op de kaart stond. Later vertelde ons gastgezin dat de eigenaar van het restaurant getrouwd was met een vrouw uit Japan. We hebben uiteindelijk toch niet gekozen voor sushi, maar voor pasta en curry. Was echt heerlijk!

uitzicht vanaf Adam's little peak

Binnenkort het laatste deel over onze backpackreis in Sri Lanka.

Misschien ook leuk om te lezen: